#Знай_свої_права: Куди звертатися за захистом своїх прав
Законодавство України захищає права споживачів, а куди саме потрібно звертатися за захистом своїх прав у різних випадках.
Якщо продавець не використовує касовий апарат, то споживач може скаржитися до Державної податкової служби, (https://tax.gov.ua/) яка сьогодні, попри запровадження воєнного стану, може проводити перевірки й накладати штрафи на субʼєктів господарювання.
Повідомити про маркування товару іноземною мовою, а не державною, як того вимагає законодавство, можна до Уповноваженого із захисту державної мови. Для цього на сайті Уповноваженого є спеціальна форма. (https://mova-ombudsman.gov.ua/povidomiti-pro-porushennya).
Порушення у сфері фінансових послуг оскаржують до Національного банку України, а саме до Управління захисту прав споживачів фінансових послуг. (https://bank.gov.ua/ua/consumer-protection) Подати скаргу також можна онлайн.
Для надання консультацій і роз’яснень з приводу порушення прав споживачів при купівлі товарів, гарантійному ремонті та гарантійному обслуговуванні, наданні послуг – звертайтесь до Держпродспоживслужби та її територіальних органів. (https://dpss.gov.ua/sluzhba/teritorialniorgani).
Водночас зазначаємо, що для захисту свої законних прав Ви можете звернутись до суду. Відповідно до частини 3 статті 22 Закону (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1023-12#n499) України “Про захист прав споживачів” споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов’язані з порушенням їх прав. Зараз це розповсюджений досвід в європейських країнах.
Суди працюють без обмеження їх функцій в умовах воєнного стану задля недопущення обмеження конституційного права особи на судовий захист. Відповідно до частини 2 статті 124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.